2007-07-05

Τα σχολεία κλείνουν, βουτιά στις βιβλιοθήκες! (Μέρος 2ο)

Επανερχόμαστε, δριμύτεροι, ελπίζω, με μια ακόμα ιδέα για να προσελκύσουμε τα παιδιά στη βιβλιοθήκη.
Με το καλοκαίρι, σχεδόν πάντα έρχεται και η θάλασσα ή μάλλον εμείς πάμε σ’ αυτή. Τι πιο απλό, λοιπόν, απ’ το να βρούμε στην παραλία ένα μήνυμα σ’ ένα μπουκάλι!


Με αυτό το concept μπορούμε να διοργανώσουμε ένα κυνήγι θησαυρού στη βιβλιοθήκη. Κάθε παιδί θα έχει ένα χάρτινο «πειρατικό» καπελάκι για να μπει στο κλίμα. Αρχικά, τα παιδιά θα ψάξουν να βρουν το μπουκάλι με το μήνυμα που θα είναι κρυμμένο σε κάποιο σημείο της βιβλιοθήκης. Αφού το βρουν, θα βγάλουν το μήνυμα όχι σπάζοντας το μπουκάλι, πράγμα επικίνδυνο, αλλά τραβώντας μία κλωστή που θα είναι τυλιγμένη γι’ αυτό το λόγο γύρω από το στόμιο. Το μήνυμα μπορεί να είναι ως εξής:

Φυσικά, μέσα στο μπουκάλι δε θα βρίσκεται μόνο ένα μήνυμα με την αποστολή που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι «μικροί πειρατές».

Αν για παράδειγμα το θέμα που θα επιλέξουμε είναι η Αργοναυτική Εκστρατεία, τότε μπορούμε να σχεδιάσουμε ένα χάρτη που ουσιαστικά θα πρόκειται για κάτοψη της βιβλιοθήκης ώστε να κατευθύνουμε τα παιδιά στο κατάλληλο σημείο όπου θα κρύβουμε τα διάφορα "κλειδιά" για τη λύση του μυστηρίου. Αρχικά, παραπέμπουμε στην εγκυκλοπαίδεια σημειώνοντας ένα Χ στο σημείο της κάτοψης που αντιστοιχεί. Αφού βρουν πληροφορίες στην εγκυκλοπαίδεια, στο λήμμα Αργοναυτική Εκστρατεία, παραπέμπουμε στον Ιάσονα είτε στο λήμμα άλλης εγκυκλοπαίδειας είτε σε κάποιο από τα βιβλία της
μυθολογίας. Έτσι, σιγά – σιγά, οδηγούμε τα παιδιά να μάθουν να ψάχνουν στη συλλογή της βιβλιοθήκης.


Μπορούμε και σίγουρα καλό θα ήταν να τα καθοδηγήσουμε στο Βιβλιοθηκονόμο, ο οποίος θα φοράει ένα μυτερό καπέλο μάγου ώστε να δώσει το χρησμό κάθε φορά που «ο πειρατής» θα τον χρειαστεί. Πολύ σημαντικό είναι το να μην ξεχάσουμε να τοποθετήσουμε χάρτες σε κάθε «κλειδί» της αναζήτησης ώστε να παραπέμπουμε στο επόμενο θέμα. Φυσικά, δε χρειάζεται να ζωγραφίσουμε βιβλιοθήκες που θα το κάνουν υπερβολικά εύκολο γιατί τα παιδιά θίγονται όταν αμφισβητούμε τη νοημοσύνη τους. Παρομοίωση των βιβλιοθηκών με νησιά και βραχονησίδες ή ακόμα και πλοία στα οποία θα αναγράφονται οι αριθμοί Dewey που αντιστοιχούν θα εξασφαλίσει την εκπαίδευση των χρηστών μας χωρίς να τους δίνει «μασημένη τροφή».

Υπενθυμίζουμε πως είναι πάντα σημαντικό το έπαθλο. Κυνήγι θησαυρού χωρίς θησαυρό δε γίνεται. Και μιας και η γνώση είναι αυτό που κρύβει ο θησαυρός του Βιβλιοφάγου, ιδανικό δώρο είναι ένα βιβλίο, εκπαιδευτικού περιεχομένου αλλά όχι σχολικό (π.χ. Χαρούμενες διακοπές ή κάτι αντίστοιχο) και όχι λογοτεχνικό που είναι πιο συνηθισμένο ως δώρο από τη βιβλιοθήκη.

Αυτά και εις το επανιδείν (ή εις το "επαναγράφειν" και "επαναγιγνώσκειν")

2 σχόλια:

ggk είπε...

Εμένα μου αρέσει πιο πολύ αυτή η ιδέα από την άλλη στο 1ο μέρος. Αρέσουν πολύ στα παιδια οι θησαυροί και το ψάξιμό τους. :)

Αφροδίτη Φράγκου είπε...

Κι εμένα το ίδιο. Μάλλον είχα μεγαλύτερη έμπνευση! :-)